Tip Agar Ayam Matang Tak Berdarah, Anda Kena Tahu! Pernah atau tidak, ketika anda menggoreng ayam ia tidak masak? Atau ketika anda makan di kedai, ayam goreng yang anda pilih masih ‘berdarah’ dan kurang masak?

Saya pernah dengar, kalau darah di ayam matang itu disebabkan karena proses pemotongan yang kurang sempurna, yang tidak memutuskan jalan darah sepenuhnya. Saya pun penasaran dan berusaha mencaritahu lagi. Ternyata, selain proses pemotongan kurang sempurna, darah di ayam matang juga disebabkan oleh Suhu api tidak pas, minyak goreng yang digunakan kurang panas, atau potongan ayam terlalu besar

Tip Agar Ayam Matang Tak Berdarah

Ada masanya memang akan terjadi kejadian ayam goreng kurang masak. Ayam mentah tidak elok untuk dimakan kerana ia akan menyebabkan keracunan makanan.

Hari ini, RASA ingin berkongsi panduan menggoreng ayam yang boleh anda jadikan panduan.

CARA MENGGORENG AYAM

1. PERHATIKAN SAIZ AYAM

Jika tidak terlalu besar, boleh terus digoreng. Seandainya saiz ayam agak besar, anda boleh merebusnya terlebih dahulu sebelum digoreng.

2. MASAK DENGAN API SEDERHANA

Ketika panaskan minyak, anda boleh gunakan api besar. Kemudian segera kecilkan api ketika memasukkan ayam. Selepas 2-3 minit, kuatkan api ke sederhana dan teruskan goreng ayam sehingga masak.

3. GUNAKAN MINYAK YANG BANYAK

Minyak yang banyak dapat ‘merendam’ ayam dan membuat isinya masak rata. Jika mahukan hidangan lebih sihat, gantikan minyak masak biasa dengan minyak biji bunga matahari, kanola atau minyak jagung.

4. CUCUK DENGAN GARFU

Sebelum goreng ayam, cucukkan dengan garfu supaya isi ayam lebih mudah masak ketika digoreng.

5. BIARKAN SEKETIKA

Jika ayam disimpan dalam peti sejuk beku, pastikan anda membiarkan ia lembut dengan betul sebelum digoreng. Ayam beku hanya akan masak di bahagian luar saja ketika digoreng sedangkan isi dalam masih mentah.

Lalu, apa hukumnya memakan masakan ayam yang ada di darahnya. Di tulisan ini, disebutkan bahwa darah yang diharamkan adalah darah yang mengalir. Seperti dijelaskan dalam ayat Alquran berikut:

“Katakanlah (wahai Muhammad): Aku tidak dapati dalam apa yang telah diwahyukan kepadaku, sesuatu yang diharamkan bagi orang yang hendak memakannya melainkan kalau benda itu bangkai atau darah yang mengalir atau daging babi kerana sesungguhnya ia adalah kotor atau sesuatu yang dilakukan secara fasik, iaitu binatang yang disembelih atas nama yang lain dari Allah. Kemudian sesiapa yang terpaksa (memakannya kerana darurat) sedang dia tidak mengingininya dan tidak melampaui batas, maka sesungguhnya Tuhan mu Maha Pengampun, lagi Maha Mengasihani.” (Al-An’am 6:145)

Wallahua’lam bishawwab.

Sembari saya terus mencari tahu, saya bisa menjelaskan dulu sama Rafa kalau ayam matang yang masih ada darahnya (biasanya sih Cuma sedikit di bagian dalam), boleh dimakan. Tentu saja ketika ayam itu dipotong sesuai syariat Islam. Cuma, kalau Rafa tetap merasa jijik, saya tak bisa memaksa. Yang penting saya sudah memberikan penjelasan padanya. Diharapkan kelima-lima tip ringkas ini dapat membantu anda untuk menghasilkan ayam goreng yang masak sepenuhnya. Selamat mencuba.

kalau punya informasi yang lebih afdol dipersilahkan berbagi. resepinasiayam.net  Baca juga 6 Kongsi Resepi Ayam Sedap dan Terbaru

Pencarian resepi :

Tip Agar Ayam Matang Tak Berdarah, Anda Kena Tahu!

Tinggalkan Balasan

Alamat e-mel anda tidak akan disiarkan. Medan diperlukan ditanda dengan *