Ok kawan-kawan

Ini entry resepi aku selanjutnya dalam blog resepinasiayam.net. Kita mulakan dengan bahan-bahan asas dalam kuliner dahulu. Benda2 yang simple, namun penting dalam banyak kuliner lain. Sebagai teladan, cili giling ni adalah satu bagian penting dalam kita nak masak ayam/daging/udang/etc2 masak pedas ke, nasik Merah ke, mee goreng ke dan macam2 lagi.

Cara Buat Stok Cili Giling Kisar Senang dan Mudah

Ok, jom kita tengok tipe mana nak buat cili giling ni

  1. Potong 5 ulas bawang putih (bukan 5 bijik k.. hehe) menjadi hirisan kecil..
  2. Lepas tu, potong 2 bijik bawang merah (besar) menjadi hirisan kecil jugak
  3. Lepas tu, ambik plastik berisi cili kering, ambik segenggam cili kering tu dan rendam dalam besen (agar ia jadi lembut). Jika dah lembut, potong cili tu kecil-kecil.
  4. Ok, ambik bahan-bahan yang dah disediakan dalam peringkat 1 sampai 3 di atas, masukkan kesemuanya sekali beserta sedikit air ke dalam blender kesukaan anda masing-masing. Kisar sehingga halus. (pastikan bawang-bawang serta cili kering tadi tu segala dihiris kecil agar bersuka ria kita nak blend, jika tanak hiris kecil-kecil malah takpa, namun esok dua hari setelah hari ini kena pegi beli blender baru la haha)
  5. Tadaa! Siap la cili giling kita. Dengan kuantiti bahan yang aku tunjuk di atas, bisa la kuantiti dalam satu tupperware saiz simpel cili giling tu. Masukkan cili giling tu dalam tupperware, lepas tu simpan dalam peti ais karena kuantiti cili giling yang kita buat tadi cukup untuk kita guna sebagian kali masak.

Ok, kita sambung lain kali dengan bahan-bahan asas dalam kuliner, yang lain pulak bye!

Blog ini menitipkan resepi-resepi masakan, sama ada resepi warisan keluarga, dari sahabat handai atau pun resepi yang diperolehi daripada surfing saya di alam internet ini,yang mana telah saya nyatakan sumber perolehannya. Jika anda sudi, anda juga boleh mencuba. Semoga ada manfaatnya…

Read More: Resepi Nasi Daging Paling Sedap di Dunia

 

Pencarian resepi :

Cara Buat Stok Cili Giling Kisar Senang Dan Mudah

Tinggalkan Balasan

Alamat e-mel anda tidak akan disiarkan. Medan diperlukan ditanda dengan *