Hi kawan-kawan, hari ni kita sua lagi

Hari ni lepas balik kerja, aku Resepi Ayam Masak Pedas Mudah Juga Simple, makan ngan nasi panas-panas… Sambil masak tadi, aku malah teringat nak berkongsi sistem-sistem nak buat ayam masak pedas ni dengan saudara/saudari seluruh. Cita ja nak buat ayam masak pedas maupun ayam masak saus pedas ni. Mai kita tengok sistem-caranya di bawah:

Resepi Ayam Masak Pedas Mudah Juga Simple

  1. Mula, mula sediakan bahan mentah utama kita iaitu ayam. Sebagai model untuk resepi ini, aku sudah sediakan 7 ketul ayam. Anda ada dua (2) opsi, pertama yaitu ayam mentah ini dimasukkan terus ke dalam kuah pedas yang kita akan sediakan nanti, maupun opsi kedua yaitu anda goreng dahulu ayam mentah ini,
  2. Kemudian baru dimasukkan ke dalam kuah pedas hal yang demikian. Ragam aku, aku menyenangi goreng ayam mentah ini terutamanya dulu. (terpulang terhadap citarasa masing-masing)
  3. Ok, lepas tu kita sediakan cili giling pulak. Jikalau nak tahu sistem-sistem buat cili giling, rujuk di sini.
  4. Kemudian, ambil halia dan buat dua (2) hirisan nipis.
  5. Lepas tu, hentak-hentakkan hirisan halia tu dengan mengaplikasikan tangan maupun pisau anda hingga jadi jenis gambar dibawah:
  6. Ok, kini panaskan kuali anda dan masukkan minyak masak sebanyak lebih kurang lima (5) sudu besar. Pakai api simpel sahaja dan jangan pasang api yang terlalu kuat karena kita tidak mahu saus pedas kita kencang hangus. Seandainya minyak telah malah panas, masukkan lebih kurang tujuh (7) sudu besar cili giling tadi ke dalam kuali.
  7. Kacaukan cili giling hal yang demikian sehingga dia sebati dengan minyak. Masukkan juga secawan kecil air dan kacau lagi.
  8. Ok, kini kita masukkan dua (2) hirisan halia yang kita ketuk-ketuk sehingga jadi sedikit hancur tadi ke dalam kuali (rujuk Langkah 3 diatas). Kemudian, kita masukkan juga dua (2) sudu besar gula, dan juga dua (2) sudu kecil garam ke dalam kuali. Kacau kesemuanya sehingga sebati.
  9. Kini kita kena biarkan saus pedas hal yang demikian masak sehingga minyak-nya naik (rujuk gambar gambaran dibawah) dan dia beraroma harum.
  10. Ok, kini barulah kita masukkan ayam (mentah maupun dah digoreng) yang kita dah sediakan sebelum ni ke dalam kuali. Jikalau kita goreng ayam hal yang demikian terutamanya dulu, karenanya selepas dikacau-kacau sejenak, bolehlah terus angkat untuk diperkenalkan. Tapi, bila kita masukkan ayam yang mentah, kenalah tunggu sehingga ayam hal yang demikian masak terutamanya dulu, kemudian barulah kita angkat dan siap untuk diperkenalkan.
  11. Ok kawan-kawan, ayam saus pedas maupun ayam masak pedas kita ini dah malah siap dan sedia untuk dirasakan. Aku dah makan dah sore tadi, memang enak! 🙂 Jikalau anda seluruh ada masa, cubalah ok. Ringkas ja kuliner ni, seluruh orang boleh cuba buat sendiri. Bukannya kita nak kena jadi taraf-taraf Chef Wan malah bila kita nak cuba masak sendiri kat rumah hehe.

Blog ini menitipkan resepi-resepi masakan, sama ada resepi warisan keluarga, dari sahabat handai atau pun resepi yang diperolehi daripada surfing saya di alam internet ini,yang mana telah saya nyatakan sumber perolehannya. Jika anda sudi, anda juga boleh mencuba. Semoga ada manfaatnya…

Read More: Cara Buat Stok Cili Giling Kisar Senang dan Mudah

Resepi Ayam Masak Pedas Mudah Juga Simple

Tinggalkan Balasan

Alamat e-mel anda tidak akan disiarkan. Medan diperlukan ditanda dengan *